Offentlige tjenester på nett
Stat og kommune ønsker å kommunisere med innbyggerne digitalt. Det gir en enklere hverdag for deg som innbygger, med bedre tjenester og raskere svar fra offentlig sektor. Når det offentlige sender viktig post til deg, får du varsel på SMS eller e-post om hvor du skal logge inn for å lese brevet. Hvis du fortsatt vil ha brev på papir må du reservere deg mot kommunikasjon på nett.
ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester på internett, og tilbyr sikker innlogging ved bruk av elektronisk ID (e-ID).
Om du skal bruke digitale tjenester fra stat og kommune, må du ha en elektronisk ID (e-ID) for å legitimere deg. En elektronisk ID er viktig for å bekrefte at du er den du utgir deg for å være, og for å komme inn til opplysninger om deg.
Du kan velge mellom seks alternativer for elektronisk ID:
ID-porten brukerstøtte tilbyr veiledning på e-ID og hjelp til innlogging. Kontakt brukerstøtte for ID-porten.
ID-porten blir driftet av Digitaliseringsdirektoratet.