Hjelpesider for felleskomponenter
  • Innlogging og eID
  • ID-porten
  • - MinID
  • - BankID
  • - Buypass ID
  • - Commfides
  • - BankID på mobil
  • Kjente feil og løsninger
  • Sikkerhet og informasjonskapsler
  • Oppdater kontaktinformasjon
  • Reservasjon
  • Digital postkasse - spørsmål og svar
  • eSignering
  • Opplæringsprogram
  • eInnsyn
  • Personvernerklæring
AAA+ A aFor å endre tekststørrelsen, hold Ctrl-tasten (Win) eller Cmd (Mac) nede, og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
  • Innstillinger
  • Kontakt brukerstøtte
  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English
  • Sámegiella
  • Hjelp og veiledning
  • BankID

  • ID-porten
  • - MinID
  • - BankID
  • - Buypass ID
  • - Commfides
  • - BankID på mobil
  • Kjente feil og løsninger
  • Sikkerhet og informasjonskapsler
  • Oppdater kontaktinformasjon
  • Reservasjon
  • Digital postkasse - spørsmål og svar
  • eSignering
  • Opplæringsprogram
  • eInnsyn
  • Personvernerklæring

BankID

BankID gir tilgang til offentlige tjenester på høyt sikkerhetsnivå (nivå 4).
Les mer om BankID her.

Bestille BankID

  • Hvordan bestille BankID?

    For å bestille BankID må du kontakte banken din.

     

     

    Direktelenke

Innlogging

  • Hvordan logge inn med BankID?

    For å logge inn med BankID trenger du:

    • Fødselsnummer
    • Kodebrikke fra banken din
    • Passord

    Gå til den tjenesten du ønsker å logge inn til (eksempelvis på: www.nav.no, www.altinn.no, www.skatteetaten.no)

    • Velg BankID.
    • Skriv inn fødselsnummer, 11 siffer.
    • Skriv inn kode fra kodebrikke.
    • Skriv inn passord og logg inn.

    BankID gir tilgang til offentlige tjenester på høyt sikkerhetsnivå (nivå 4).

    VIDEO GUIDE Direktelenke
    Popup window with instructions

    Hvordan logge inn med BankID

    Go back Go forward
    Popup window with instructions

    Hvordan logge inn med BankID, steg 1

    Hvordan logge inn med BankID, steg 1
    Go back Go forward
    Velg BankID som innloggingsmetode.
    Popup window with instructions

    Hvordan logge inn med BankID, steg 2

    Hvordan logge inn med BankID, steg 2
    Go back Go forward
    Skriv inn fødselsnummeret ditt. Klikk på pilen.
    Popup window with instructions

    Hvordan logge inn med BankID, steg 3

    Hvordan logge inn med BankID, steg 3
    Go back Go forward
    Skriv inn engangskode fra kodebrikken din. Klikk på pilen.
    Popup window with instructions

    Hvordan logge inn med BankID, steg 4

    Hvordan logge inn med BankID, steg 4
    Go back Go forward
    Skriv inn ditt personlige passord. Klikk på pilen for å fortsette.
  • Kan alle typer BankID brukes i ID-porten?

    Legg merke til at BankID må være aktivert  i nettbanken!

    BankID leveres med ulike typer enheter for engangskoder; elektronisk kodekalkulator etc.
    Dersom løsningen du bruker er godkjent som BankID av banken din, kan denne brukes til å logge inn gjennom ID-porten.

    Du kan logge inn med BankID på mobil i ID-porten. Les mer.

    Direktelenke
  • Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke?

    Du kan logge inn med BankID ved å bruke "BankID på mobil" som kodebrikke. De aller fleste bankene tilbyr denne muligheten for sine kunder.

    Slik logger du inn når du vil bruke BankID på mobil som kodebrikke:

    1. Velg vanlig BankID med koder fra banken din.
    2. Skriv inn fødselsnummeret ditt.
    3. Velg BankID på mobil ved å klikke på "Velg annen BankID"-lenken, eller klikk på den blå pilen øverst til venstre i BankID-vinduet. Klikk deretter på pilen til høyre for BankID på mobil for å gå videre og motta referanse på mobilen din. Sjekk at referanseordene stemmer overens og tast ID-pin på mobilen som vanlig.
    4. Skriv inn BankID-passordet ditt. (Har du glemt passordet må du kontakte banken din for hjelp).
    5. Innloggingen er fullført.
    GUIDE Direktelenke
    Popup window with instructions

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 1

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 1
    Go back Go forward
    Velg BankID som innloggingsmetode.
    Popup window with instructions

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 2

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 2
    Go back Go forward
    Skriv inn fødselsnummeret ditt. Klikk på pilen.
    Popup window with instructions

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 3

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 3
    Go back Go forward
    Klikk på "Velg annen BankID"-lenken, eller klikk på den blå pilen øverst til venstre for å velge BankID på mobil.
    Popup window with instructions

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 4

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 4
    Go back Go forward
    Klikk på pilen til høyre for BankID på mobil for å motta referanse på mobilen din.
    Popup window with instructions

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 5

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 5
    Go back Go forward
    Klikk på pilen for å fortsette.
    Popup window with instructions

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 6

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 6
    Go back Go forward
    Sjekk at referanseordene stemmer overens og tast ID-pin på mobilen som vanlig.
    Popup window with instructions

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 7

    Hvordan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke, steg 7
    Go back Go forward
    Skriv inn ditt personlige BankID-passord. Klikk på pilen for å fullføre innloggingen.

Nødvendige komponenter

  • Internet Explorer 8

    BankID 2.0 støttes ikke i Internet Explorer 8 eller lavere.

    For å logge inn med BankID i denne nettleseren må du ha Java installert på maskinen.

    Java kan lastes ned fra http://java.com/en/download/windows_manual.jsp?locale=en

    Direktelenke

Passord og koder

  • Engangskode til BankID

    Det finnes ulike typer kodegeneratorer til BankID.

    Har du problemer med kodegeneratoren din eller spørsmål om dette, må du kontakte banken din.

    Direktelenke
  • Glemt passord (BankID)

    Har du glemt passordet til BankID, må du kontakte banken din.

    Banken sender deg nytt passord på e-post og varsler deg på mobil om at nytt passord er sendt.

    Direktelenke
  • Hvordan endre passord (BankID)

    Velg BankID som innloggingsalternativ

    • Klikk på "Meny" oppe i høyre hjørne
    • Klikk «Endre passord»
    • Logg inn som normalt

    Når du har logget inn kan du endre passordet.

    GUIDE Direktelenke
    Popup window with instructions

    Hvordan endre BankID passord, steg 1

    Hvordan endre BankID passord, steg 1
    Go back Go forward
    Velg BankID som innloggingsmetode.
    Popup window with instructions

    Hvordan endre BankID passord, steg 2

    Hvordan endre BankID passord, steg 2
    Go back Go forward
    Klikk på "Meny" oppe i høyre hjørne
    Popup window with instructions

    Hvordan endre BankID passord, steg 3

    Hvordan endre BankID passord, steg 3
    Go back Go forward
    Velg "Endre passord"
    Popup window with instructions

    Hvordan endre BankID passord, steg 4

    Hvordan endre BankID passord, steg 4
    Go back Go forward
    Klikk på pilen og logg inn som normalt
    Popup window with instructions

    Hvordan endre BankID passord, steg 5

    Hvordan endre BankID passord, steg 5
    Go back Go forward
    Skriv inn fødselsnummeret ditt. Klikk på pilen
    Popup window with instructions

    Hvordan endre BankID passord, steg 6

    Hvordan endre BankID passord, steg 6
    Go back Go forward
    Skriv inn engangskoden du generer med kodegeneratoren din. Klikk på pilen
    Popup window with instructions

    Hvordan endre BankID passord, steg 7

    Hvordan endre BankID passord, steg 7
    Go back Go forward
    Skriv inn passordet ditt. Klikk på pilen
    Popup window with instructions

    Hvordan endre BankID passord, steg 8

    Hvordan endre BankID passord, steg 8
    Go back Go forward
    Skriv inn ønsket passord og gjenta passordet. Klikk på pilen og passordet er endret

Brukerprofil og sperring

  • Endre brukerprofil (BankID)

    Dersom du vil endre kontaktinformasjon i brukerprofilen din, må du kontakte banken din.

    Direktelenke
  • Sperre BankID

    Dersom du vil sperre for bruk av din BankID, må du kontakte banken din.

    Direktelenke

Kjente feil og løsninger

  • "Ukjent tjenesteeier"

    Det er mulig at teksten "Ukjent tjenesteeier" vises når du skal velge elektronisk ID og skal logge inn.
    Får du opp denne teksten, betyr det at systemet mangler informasjon om hvilken tjeneste du vil logge inn på.
    Du vil da få feilmelding "Systemfeil" etter innlogging.

    Det er tre mulige årsaker til denne feilen.

    1. Det er brukt et bokmerke eller en snarvei til innloggingsbildet. 
       
    2. Nettleseren din er ikke satt opp til å akseptere informasjonskapsler
       
    3. Det kan ligge utdaterte informasjonskapsler og nettstedsdata i din nettleser som skaper problem ved innlogging.
      Klikk her for instruksjoner for å slette informasjonskapsler i Windows
      Klikk her for instruksjoner for å slette informasjonskapsler i OS X
      Klikk her for instruksjoner for å slette informasjonskapsler i iOS
    Direktelenke
  • BID 2031

    Enkelte nettleserversjoner og operativsystem vil gi feilmelding BID-2031 under innlogging med BankID.

    Får du denne feilmeldingen må du oppdatere nettleser eller operativsystem.

    Følgende nettlesere vil gi denne feilmeldingen:

    • Chrome versjon 24 og eldre
    • Firefox versjon 28 og eldre
    • Safari i ​iOS 7.0.x

    Følgende operativsystem vil gi denne feilmeldingen:

    • iOS 2-6

    I tillegg vil maskiner som benytter seg av sikkerhetssoner i Internet Explorer få denne feilmeldingen (BID-2031)
    Les mer om dette her

    Du kan teste din nettleser på følgende nettside: https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/

    Direktelenke
  • Bedrifter som bruker sikkerhetssoner i Internet Explorer

    Bedrifter som benytter sikkerhetssoner for IE på en aktiv måte og legger URL-er til BankID-brukersteder inn i Trusted Sites eller Intranet Zone, bør merke seg følgende:

    For at de ansatte skal kunne benytte IE 9 og nyere til nettbank og andre tjenester som benytter BankID fremover, må systemadministrator legge til https://csfe.bankid.no i Trusted Sites for IE. Da vil BankID 2.0-klienten fungere uavhengig av om BankID-brukersteds-URL-ene ligger i Internet, Intranet eller Trusted Sites. 

    Problemet er knyttet til IEs særskilte CORS-håndtering, og er dessverre ikke noe som kan løses programmatisk i BankID. 

    Veiledning til systemadministrator (PDF)

    Direktelenke

Feilmeldinger

  • Feil data tastet inn

    Feilmeldingen «Feil data tastet inn» kan komme når du taster inn engangskoden fra kodegeneratoren under innlogging.

    Denne feilmeldingen betyr at din BankID ikke er aktivert for alle tjenester, men kun gjelder innlogging til din nettbank.

    Du kan aktivere BankID for alle tjenester ved å logge inn i nettbanken din, velge BankID i meny og deretter bestill eller aktiver BankID.

    Trenger du hjelp til å opprette BankID må du kontakte banken din.

    Direktelenke
  • Problemer med innlogging (BankID)

    Har du problemer med BankID innlogging kan du kontakte banken din for hjelp.

    Direktelenke

Åpningstider:

Mandag - fredag 08:00 - 15:30

Grønt nummer

800 30 300

Tjenesten er gratis fra fasttelefon i Norge. Fra utlandet: +47 24 05 56 03

E-post

brukerstotte@difi.no

NB! Ikke send sensitive opplysninger om deg selv og din elektroniske ID på e-post.

Nettprat

Chat

Snakk direkte med oss (kun tilgjengelig i åpningstiden)

Tjenesten er levert av Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi).