Hjelpesider for felleskomponenter
  • Innlogging og eID
  • ID-porten
  • - MinID
  • - BankID
  • - Buypass ID
  • - Commfides
  • - BankID på mobil
  • Kjente feil og løsninger
  • Sikkerhet og informasjonskapsler
  • Oppdater kontaktinformasjon
  • Reservasjon
  • Digital postkasse - spørsmål og svar
  • eSignering
  • Opplæringsprogram
  • eInnsyn
  • Personvernerklæring
AAA+ A aFor å endre tekststørrelsen, hold Ctrl-tasten (Win) eller Cmd (Mac) nede, og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
  • Innstillinger
  • Kontakt brukerstøtte
  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English
  • Sámegiella
  • Hjelp og veiledning
  • Kjente feil og løsninger

  • ID-porten
  • - MinID
  • - BankID
  • - Buypass ID
  • - Commfides
  • - BankID på mobil
  • Kjente feil og løsninger
  • Sikkerhet og informasjonskapsler
  • Oppdater kontaktinformasjon
  • Reservasjon
  • Digital postkasse - spørsmål og svar
  • eSignering
  • Opplæringsprogram
  • eInnsyn
  • Personvernerklæring

Kjente feil og løsninger

Her finner du diverse kjente feil og løsningsforslag

Slette informasjonskapsler i nettleser

  • Windows (Internet Explorer, Edge, Firefox, Chrome og Opera)

    Noen ganger vil gamle informasjonskapsler i nettleseren din skape problem under innlogging.

    Her finner du instruks for å slette informasjonskapsler i følgende Windows nettlesere;
    Internet Explorer, Firefox, Chrome og Opera.

    Internet Explorer

    For å slette informasjonskapsler i Internet Explorer må du gjøre følgende:

    Hurtigsnarvei: Crtl+Shift+Del

    • Start nettleseren "Internet Explorer"
    • Trykk på meny - "Verktøyshjulet" oppe i høyre hjørne
    • Velg "Sikkerhet"
    • Klikk på "Slett leserlogg"
    • Kontroller at "Informasjonskapsler og nettstedsdata" er huket av
    • Klikk på "Slett"

    Edge

    For å slette informasjonskapsler i Edge må du gjøre følgende:

    • Start nettleseren "Microsoft Edge"
    • Trykk på meny-  Knappen med tre vertikale prikker.
    • Velg instillinger
    • Trykk på knappen " Velg hva du vil fjerne" -Under overskriften Fjern nettlesingsdata.
    • Trykk på  knappen Fjern

    Firefox

    For å slette informasjonskapsler i Firefox må du gjøre følgende:

    Hurtigsnarvei: Crtl+Shift+Del

    • Start nettleseren "Firefox"
    • Klikk på meny - "Tre horisontale streker" oppe i høyre hjørne
    • Velg "Historikk"
    • Klikk på "Slett nylig historikk"
    • Kontroller at "Slett tidsrommet" er satt til "Alt"
    • Kontroller at "Infokapsler" er huket av
    • Klikk på "Slett nå"

    Chrome

    For å slette informasjonskapsler i Chrome må du gjøre følgende:

    Hurtigsnarvei: Ctrl+Shift+Del

    • Start nettleseren "Chrome"
    • Trykk på meny - "tre horisontale prikker" oppe i høyre hjørne
    • Velg "Flere verktøy"
    • Velg "Tøm logg"
    • Kontroller at "Slett følgende elementer fra" er satt til "Tidenes morgen"
    • Kontroller at "Informasjonskapsler og andre nettsteds- og programtilleggsdata" er huket av
    • Klikk på "Slett nettleserdata"

    Opera

    For å slette informasjonskapsler i Opera må du gjøre følgende:

    Hurtigsnarvei: Ctrl+Shift+Del

    • Start nettleseren «Opera»
    • Trykk på «Meny» oppe i venstre hjørne
    • Velg «Historikk»
    • Velg «Slett surfedata»
    • Kontroller at «Fjern følgende oppføringer fra» er satt til «tidenes morgen»
    • Kontroller at «Slett infokapsler og andre nettstedsdata» er huket av
    • Klikk på «Slett surfedata»
    Direktelenke
  • Mac OS X (Safari, Firefox, Chrome og Opera)

    Noen ganger vil gamle informasjonskapsler i nettleseren din skape problem under innlogging.

    Her finner du instruks for å slette informasjonskapsler i følgende nettlesere;

    Safari, Firefox, Chrome og Opera.

    Safari

    For å slette informasjonskapsler i Safari må du gjøre følgende:

    • Start nettleseren "Safari"
    • Klikk på "Safari" oppe i venstre hjørne
    • Velg "Tøm logg"
    • Klikk på "Slett logg"

    Firefox

    For å slette informasjonskapsler i Firefox må du gjøre følgende:

    • Start nettleseren "Firefox"
    • Klikk på "Historikk" på toppen av skjermen
    • Klikk på "Slett nylig historikk"
    • Kontroller at "Slett tidsrommet" er satt til "Alt"
    • Kontroller at "Infokapsler" er huket av
    • Klikk på "Slett nå

    Chrome

    For å slette informasjonskapsler i Chrome må du gjøre følgende:

    • Start nettleseren "Chrome"
    • Klikk på "Chrome" oppe i venstre hjørne
    • Velg "Fjern nettlesingsdata"
    • Kontroller at "slett følgende elementer" er satt til "Tidenes morgen"
    • Kontroller at "Informasjonskapsler og andre nettsteds- og programtilleggsdata" er huket av
    • Klikk på "Slett nettleserdata"

    Opera

    For å slette informasjonskapsler i Opera må du gjøre følgende:

    • Start nettleseren "Opera"
    • Klikk på "Opera" oppe i venstre hjørne
    • Velg "Slett surfedata"
    • Kontroller at "Fjern følgende oppføringer fra" er satt til "Tidenes morgen"
    • Kontroller at "Infokapsler og andre nettstedsdata" er huket av
    • Klikk på "Slett surfedata"
    Direktelenke
  • iOS - iPhone/iPad (Safari og Chrome)

    Noen ganger vil gamle informasjonskapsler i nettleseren din skape problem under innlogging.

    Her finner du instruks for å slette informasjonskapsler i følgende iOS nettlesere;
    Safari og Chrome

    Safari

    For å slette informasjonskapsler i Safari må du gjøre følgende:

    • Gå inn på "Innstillinger"
    • Velg "Safari"
    • Velg "Tøm logg og nettstedsdata"
    • Trykk på "Tøm logg og data"

    Chrome

    For å slette informasjonskapsler i Chrome må du gjøre følgende:

    • Start nettleseren "Chrome"
    • Trykk på meny-ikonet, tre horisontale streker oppe i høyre hjørne av nettleseren
    • Velg "Logg"
    • Velg "Slett nettleserdata"
    • Velg "Slett informasjonskapsler og data..."
    • Trykk på "Tøm nettlesingsdata"

     

    Direktelenke
  • Android- mobil og nettbrett (Chrome, innebygd og Firefox)

    Mobiltelefon:

    Android Mobil – Innebygd nettleser

    Start nettleseren «Internett»
    Trykk på meny ikon – tre horisontale streker, nede på venstre side av mobilen
    Velg «Innstillinger»
    Velg «Personvern og sikkerhet»
    Velg «Tøm alle informasjonskapseldata»
    Trykk på «OK»

    Android Mobil – Firefox

    Start nettleseren «Firefox»
    Trykk på meny ikon – tre horisontale prikker, oppe på høyre side av mobilen
    Velg «Innstillinger»
    Velg «Personvern»
    Velg «Slett private data»
    Kontroller at «Infokapsler og aktive innlogginger» er huket av
    Trykk på «Tøm data»

    Android Mobil – Chrome

    Start nettleseren «Chrome»
    Trykk på meny ikon – tre horisontale prikker, oppe på høyre side av mobilen
    Velg «Innstillinger»
    Velg «Personvern»
    Velg «Slett nettleserdata»
    Kontroller at «Slett info.kapsler og nettstedsdata» er huket av
    Trykk på «Tøm»

    Nettbrett:

    Android Nettbrett – Innebygd nettleser

    Start nettleseren "Internett"
    Trykk på "mer", oppe i høyre hjørne
    Velg "Innstillinger"
    Velg "Personvern"
    Trykk på "Slett personlig data"
    Huk av "Inf.kapsler og sidedata"
    Trykk på "Slett"

    Android Nettbrett - Firefox

    Start nettleseren "Firefox"
    Trykk på meny ikon – tre prikker, oppe i høyre hjørne
    Velg "Innstillinger"
    Trykk på "Slett private data"
    Trykk på "Tøm nå"
    Kontroller at Infokapsler og aktive innlogginger" er huket av
    Trykk på "Tøm data"

    Android Nettbrett – Chrome

    Start nettleseren «Chrome»
    Trykk på meny ikon «tre prikker, oppe i høyre hjørne»
    Velg «Logg»
    Trykk på «Slett nettleserdata»
    Kontroller at «Slett info.kapsler og nettstedsdata» er huket av
    Trykk på «Slett data»

    Direktelenke

Windows

  • Java i Windows 8 og 8.1

    For å bruke nivå 4-innlogging (Buypass og Commfides) i Windows 8 og 8.1, må du starte nettleseren fra skrivebordet.

    Dette er fordi Java ikke vil starte fra startskjermen i Windows 8 og 8.1.

    Gå til skrivebordet ved å klikke på "Skrivebord", eller ved å trykke på Windows-logotasten + D

    Direktelenke

Mac OS X

  • Mac OS X 10.8.5

    Mac OS X 10.8.5 og lavere er ikke støttet i ID-porten

    For å oppdatere ditt Mac OS X, gå til nettsiden www.apple.no/osx, og klikk på "oppgrader nå".

    Du kan finna ut hvilken versjon av OS X du har ved å klikke på "eple-ikonet" oppe i venstre hjørne, og deretter klikke på "Om denne maskinen".

    Direktelenke

iOS (iPhone/iPad)

  • Informasjonskapsler i Safari

    Du må tillate at Safari kan lagre informasjonskapsler på din iOS enhet for å kunne logge inn med ID-porten.

    For å tillate informasjonskapsler må du gjøre følgende:

    • Åpne «Innstillinger»
    • Velg «Safari»
    • Velg «Blokker infokapsler»
    • Velg «Tillat fra nettsteder jeg besøker»
    Direktelenke
  • BankID app i Chrome

    Innlogging med BankID app i Chrome vil ikke fungere.

    Når en bruker Chrome nettleser til innlogging med BankID får brukeren feil når innloggingen blir fullført.

    Dette er fordi innloggingen blir avsluttet i Safari, og det skjer en feil med deling av informasjonskapsler mellom de forskjellige nettleserne (Chrome og Safari).

    Bruk Safari for å logge inn med BankID applikasjonen.

    Direktelenke
  • Oppdatering av iOS

    For å oppdatere din iOS enhet (iPhone eller iPad) kan du gjøre følgende:

    • Gå inn på "Innstillinger"
    • Velg "Generellt"
    • Velg "Oppdatering"

    Din iPhone eller iPad vil nå søke etter oppdateringer for iOS.
    Dersom oppdateringer er tilgjengelig vil du få opp valget "Last ned og installer".

    Du kan også oppdatere din iOS enhet ved å koble enheten til en datamaskin som har iTunes programvaren installert.

    Direktelenke
  • Oppdatering av applikasjoner

    Du kan oppdatere dine nettlesere og andre applikasjoner på din iOS enhet ved å følge instruksjonene under.

    • Start "App Store"
    • Velg "Oppdateringer" nede i høyre hjørne
    • Velg hvilken applikasjon du vil oppdatere, eller trykk på "Oppdater alle" oppe i høyre hjørne.
    Direktelenke
  • Sikre enheten med kode

    Du kan sikre din iOS enhet med PIN-kode/passord/fingeravtrykk ved å følge instruksjonene under:

    • Gå inn på "Innstillinger"
    • Velg "Kode"
    • Trykk på "Slå på kode"
    • Velg hvilken kode du vil benytte
    Direktelenke

Android

  • BankID app i innebygd nettleser (Internett)

    Det vil oppstå feil med BankID innlogging i den innebygde nettleseren (Internett) i Android versjon 4.3 og lavere.

    Denne feilen oppstår fordi applikasjoner ikke har tillatelse til å bruke flere faner i nettleseren.

    For å bruke BankID med den innebygde nettleseren, må du endre innstillinger i nettleseren.

    • Start nettleseren "Internett"
    • Gå inn på innstillinger i nettleseren
    • Velg "Avansert"
    • Huk av for "Tillat flere faner per program"
    Direktelenke
  • Oppdatering av Android

    Informasjon om oppdatering av Android 4.4 "KitKat"

    For å oppdatere en mobiltelefon eller et nettbrett med operativsystemet Android, kan du gjøre følgende:

    1. Gå inn på "Innstillinger"
    2. Bla deg nedover og velg "Om enheten"
    3. Velg "Programvareoppdatering"
    4. Velg "Oppdater"
      Mobilen søker nå etter oppdateringer

    Du kan også koble mobilen/nettbrettet til en datamaskin og laste ned oppdateringer fra hjemmesiden til nettbrettet/mobiltelefonens produsent.

    Direktelenke

Java

  • Fjern blokkering av Java i Firefox

    Dersom ikke Java starter opp i Firefox, vil en se et ikon fremfor adresselinjen (oppe i venstre hjørne). 

    Her vil du få et varsel før du kan fortsette.

    Klikk på dette varslet, og du får spørsmål om å tillate idporten.difi.no å bruke Java.

    Her kan du velge "Tillat nå", som vil tillate Java for denne sesjonen, eller "Tillat og husk" som vil tillate Java som standardvalg.

    Direktelenke

Feilmeldinger

  • Systemfeil

    Dersom du får feilmeldingen systemfeil må du lukke nettleseren din og forsøke logge inn på nytt.
    På PC og Mac lukker du nettleseren ved å krysse den ut.
    På mobiltelefon og nettbrett er det ulik fremgangsmåte på hvilken enhet du bruker.

    Android mobil og nettbrett
    - Gå til startskjermen
    - Trykk på meny ikonet, nede på venstre eller på høyre side av mobilen
    - Finn nettleseren ved å bla opp og ned
    - Lukk nettleseren ved å sveipe den til høyre eller venstre

    Iphone og Ipad

    - Dobbelklikk på hjemknappen
    - Dra til høyre eller venstre for å finne nettleseren
    - Sveip opp nettleseren for å lukke den

     

    Direktelenke

Åpningstider:

Mandag - fredag 08:00 - 15:30

Grønt nummer

800 30 300

Tjenesten er gratis fra fasttelefon i Norge. Fra utlandet: +47 24 05 56 03

E-post

brukerstotte@difi.no

NB! Ikke send sensitive opplysninger om deg selv og din elektroniske ID på e-post.

Nettprat

Chat

Snakk direkte med oss (kun tilgjengelig i åpningstiden)

Tjenesten er levert av Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi).