MinID
MinID gir tilgang til offentlige tjenester på et betydelig sikkerhetsnivå (nivå 3).
3.oktober opphørte utsending av PIN-koder. Nye brukere vil nå få tilsendt MinID Aktiveringsbrev, og en vil ikke lenger få mulighet til å bestille PIN-koder.
MinID er en tofaktor-løsning, som betyr at man må bruke to faktorer for å logge inn til en tjeneste. Den ene faktoren er et selvvalgt passord. Den andre faktoren kan brukeren velge selv, og er en engangskode man mottar på SMS eller et pushvarsel i MinID app. PIN-kodene var en svak sikkerhetsmekanisme og ivaretar ikke de kravene til sikkerhet som MinID må oppfylle. Disse er derfor avviklet.
Les mer om oppsett av engangskode på SMS her
Les mer om oppsett av MinID App her
Er du verge?
Siden PIN-kodebrev må avvikles, må en fremover bruke engangskode på SMS. Med MinID App er telefonen tilknyttet et fødselsnummer, en har ikke mulighet til å ha flere fødselsnummer registrert på samme telefon.
Er du 10.klassing?
Frem til nå har Digitaliseringsdirektoratet (tidl. Difi) hatt automatisk utsendelse av MinID PIN-kodebrev til alle 10.-klassinger, gjennom et samarbeid med VIGO og skolene. Eleven har derfor mottatt et brev med PIN-koder i posten, uten å selv ha bestilt dette. Årsaken til at vi ikke lenger gjør dette er at den enkelte elev selv må ha et forhold til at det opprettes en bruker i hens navn, og vite at det sendes et MinID Aktiveringsbrev i posten som kan brukes til å aktivere en elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester.
Fra og med nå må eleven selv bestille MinID Aktiveringsbrev med kode.
MinID Aktiveringsbrev er gyldig en måned etter bestilling.