Hjelpesider for felleskomponenter
  • Innlogging og eID
  • ID-porten
  • - MinID
  • - BankID
  • - Buypass ID
  • - Commfides
  • - BankID på mobil
  • Kjente feil og løsninger
  • Sikkerhet og informasjonskapsler
  • Oppdater kontaktinformasjon
  • Reservasjon
  • Digital postkasse - spørsmål og svar
  • eSignering
  • Opplæringsprogram
  • eInnsyn
  • Personvernerklæring
AAA+ A aFor å endre tekststørrelsen, hold Ctrl-tasten (Win) eller Cmd (Mac) nede, og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
  • Innstillinger
  • Kontakt brukerstøtte
  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English
  • Sámegiella
  • Hjelp og veiledning
  • Kontakt- og reservasjonsregisteret

  • ID-porten
  • - MinID
  • - BankID
  • - Buypass ID
  • - Commfides
  • - BankID på mobil
  • Kjente feil og løsninger
  • Sikkerhet og informasjonskapsler
  • Oppdater kontaktinformasjon
  • Reservasjon
  • Digital postkasse - spørsmål og svar
  • eSignering
  • Opplæringsprogram
  • eInnsyn
  • Personvernerklæring

Kontakt- og reservasjonsregisteret

Stat og kommune må ha tilgang til rette kontaktopplysninger for deg for å kunne sende deg meldinger og dokumenter elektronisk.  Denne informasjonen samles i et felles nasjonalt kontakt- og reservasjonsregister.

Kontakt-og reservasjonsregisteret kan inneholde

  • mobilnummeret og e-postadressen din
  • opplysninger om hvilken digitale postkasse du har valgt
  • språkvalg for elektronisk kommunikasjon
  • om du er reservert mot elektronisk kommunikasjon.

Det er Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) som er behandlingsansvarlig for kontaktopplysningene i Kontakt- og reservasjonsregisteret.  

Hjemler for registrering av opplysningene finner du i Forskrift om elektronisk kommunikasjon med og i forvaltningen (eForvaltningsforskriften) § 29 og 31.

Her kan du logge inn for å sjekke hva som er registrert på deg og oppdatere kontaktinformasjonen din

Om kontaktinformasjon

  • Har du mottatt e-post som gjelder sletting av gammelt D-nummer?

    Du mottok denne e-posten fordi du på et tidspunkt har fått nytt ID-nummer  fra Folkeregisteret. Du kan derfor være registrert i  Kontakt- og reservasjonsregisteret med to ulike ID-numre. Ditt gamle D-nummer skal nå slettes fra registeret. Du kan fra 28. februar 2019 ikke logge på offentlige tjenester på nett med ditt gamle D-nummer.

    Har du saker i Altinn? Dersom du har saker i Altinn du ønsker å ha tilgang til i fremtiden, må du logge inn i Altinn med ditt gamle D-nummer og delegere tilgang til ditt nye ID-nummer før utgangen av 27. februar. Les mer om hvordan du gir rettigheter til andre på altinn.no.

     Ditt nye ID-nummer blir lagt inn i Kontakt- og reservasjonsregisteret, hvis det ikke allerede finnes der fra før. E-postadressen og telefonnummeret ditt blir da automatisk overført til ditt nye ID-nummer. Med ny elektronisk ID kan du logge inn og administrere kontaktinformasjonen din på norge.no.

    Direktelenke
  • Elektronisk varslingsadresse

    Mobilnummeret ditt og e-postadressen din er dine elektroniske varslingsadresser. Når stat eller kommune sender deg et vedtak eller andre brev med viktig innhold, skal du varsles på det mobilnummeret eller den e-postadressen du har lagt inn i kontaktregisteret. Det er like viktig at riktige varslingsadresser er registrert i kontaktregisteret, som at riktig bostedsadresse er registrert i folkeregisteret.

    Varslingsadressene dine kan også brukes av stat og kommune til å sende påminnelser, informasjon o.l. Det kan for eksempel være påminnelse på SMS eller e-post om legeavtaler, varsel om stenging av vann eller beskjed om når det blir snømåking i gaten der du bor, slik at du får anledning til å flytte bilen din.

    Direktelenke
  • Oppdater kontaktinformasjonen din kun ett sted

    Innbyggernes mobilnumre og e-postadresser samles i det nasjonale kontakt- og reservasjonsregisteret.

    Fordelen med et felles kontaktregister er at du som innbygger ikke trenger å gi denne informasjonen til alle de forskjellige offentlige virksomhetene du er i kontakt med.
    Du oppdaterer selv kontaktinformasjonen, og du trenger kun å oppdatere den ett sted.
    Du kan velge å registrere enten e-post eller mobilnummer, eller begge deler.

    Kontaktregisteret brukes når du logger inn med ID-porten til ulike offentlige tjenester, slik som utfylling av skattemeldingen i Altinn, eller når stat og kommune trenger å varsle deg elektronisk om vedtak eller annen viktig informasjon. Det er kun stat og kommune som kan bruke dette registeret. 

    Kontaktregisteret kan inneholde mobilnummeret ditt og e-postadressen din, opplysninger om hvilken digitale postkasse du har valgt, språkvalg for elektronisk kommunikasjon, og om du er reservert mot elektronisk kommunikasjon.

    Her kan du logge inn for å sjekke hva som er registrert på deg og oppdatere kontaktinformasjonen din

    Direktelenke
  • Slett kontaktinformasjon

    Dersom du ønsker å bli slettet fra kontaktregisteret, vil vedtak og andre viktige brev fra stat og kommune bli sendt til deg på papir. Når mobilnummer og e-postadresse slettes fra kontaktregisteret, vil du heller ikke kunne motta annen type informasjon eller servicemeldinger på SMS eller e-post.

    Det er forskjell på å slette kontaktinformasjon og å reservere seg mot kommunikasjon på nett. Reservasjon innebærer at du får vedtak og andre viktige brev på papir, men du kan fortsatt motta servicemeldinger på SMS eller e-post. Dette kan for eksempel være påminnelse om legeavtaler, varsel om stenging av vann eller beskjed om når det blir snømåking i gata der du bor, slik at du får anledning til å flytte bilen din.

    Når du slettes fra kontaktregisteret kan du ikke bruke MinID til å logge inn på offentlige tjenester på nett. Du kan fremdeles logge inn på offentlige tjenester med elektronisk ID (eID) fra BankID, Buypass eller Commfides. Ønsker du å reservere deg mot bruk av BankID, Buypass, eller Commfides, må du kontakte dem direkte.

    For å slette kontaktinformasjonen din må du sende dette skjemaet til:

    Direktoratet for Forvaltning og IKT
    Skrivarvegen 2
    6863 Leikanger

    Direktelenke
  • Reservasjon

    Stortinget har vedtatt lovendringer som innebærer at stat og kommune skal gå over til å kommunisere på nett med innbyggerne. Som innbygger kan du gi beskjed om at du heller ønsker å motta vedtak og andre brev med innhold som er viktig for deg, på papir. Det gjør du ved å reservere deg mot kommunikasjon på nett.

    Direktelenke
  • Innsyn i personopplysninger (GDPR)

    Alle som er registrerte som brukere av fellesløsningene Difi har ansvar for, har rett til å be om innsyn i personopplysninger som er lagret i disse fellesløsningene.

    Når du søker innsyn må du velge hvilken tjeneste du vil ha innsyn i. Under finner du informasjon om disse løsningene.

    Innsynskrav må sendes Difi. Bruk skjemaet her.
    Direktoratet for Forvaltning og IKT
    Postboks 1382 Vika
    0114 Oslo.

    ID-porten

    ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester på internett.
    Gjennom ID-porten blir offentlige tjenester tilgjengelige og trygge på nett.

    Kontakt og reservasjonsregisteret

    Kontakt- og reservasjonsregisteret er en fellesløsning alle offentlige virksomheter skal bruke i sin kontakt med innbyggerne.
    Virksomhetene kan bruke registeret for å sende ut servicemeldinger på sms eller e-post, og finner informasjon om innbyggeren er reservert mot digital kommunikasjon med stat og kommune.

    eSignering

    eSignering er en tjeneste som gir muligheter for å signere brev fra offentlige virksomheter.
    Tjenesten gjør at innbyggere kan signere dokumenter fra det offentlige elektronisk ved påføring av elektronisk personsignatur.

    Direktelenke
  • Språkvalg

    Kontakt- og reservasjonsregisteret inneholder opplysning om hvilken målform eller språk du ønsker å motta dokumenter og meldinger fra stat og kommune på.

    Difi har hentet inn språkvalg fra Skattemanntallet og Det sentrale folkeregisteret hos Skatteetaten og flyttet opplysninger til Kontakt- og reservasjonsregisteret. Dersom du tidligere har krysset av for målform/språk i skattemeldingen, er det den informasjonen som nå er registrert.

    Det er opp til den offentlige virksomheten som sender deg meldinger eller dokumenter å bruke informasjonen om språkvalg. Det vil derfor gå tid før alle henvendelser til deg kommer i den målformen du ønsker.

    Dersom du ikke har gjort et språkvalg, kan stat og kommune selv velge hvilken målform/språk de vil bruke i kommunikasjonen med deg.

    Det er du som innbygger som selv legger inn og endrer kontaktopplysningene dine i Kontaktregisteret.

    Her kan du logge inn for å sjekke og oppdatere kontaktopplysingane dine.

    Direktelenke

Åpningstider:

Mandag - fredag 08:00 - 15:30

Grønt nummer

800 30 300

Tjenesten er gratis fra fasttelefon i Norge. Fra utlandet: +47 24 05 56 03

E-post

brukerstotte@difi.no

NB! Ikke send sensitive opplysninger om deg selv og din elektroniske ID på e-post.

Nettprat

Chat

Snakk direkte med oss (kun tilgjengelig i åpningstiden)

Tjenesten er levert av Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi).