Personvernerklæring for digital postkasse
Digital postkasse er en fellesløsning for offentlige virksomheter, og virksomheter som utfører oppgaver på vegne av det offentlige, kan bruke for å sende post digitalt til innbyggerene. Løsningen består av to hovedkomponenter: Meldingsformidlingstjenesten og digital postkasse.
Meldingsformidlingstjenesten:
Det er avsendervirksomheten som er behandlingsansvarlig for personopplysningene i brev frem til innbyggeren får det i den digitale postkassen sin. Avsenderviksomheten har også ansvar for loggopplysninger som er nødvendige for å avklare eventuelle feilsituasjoner. Loggen inneholder også informasjon om når brevet ble mottatt av meldingsformidlingstjenesten og digital postkasse.
Digitaliseringsdirektoratet er databehandler for personopplysningene i brev som avsenderviksomheten sender til innbyggeren sin digitale postkasse. Dette gjelder frem til brevet er gjort tilgjengelig for innbyggeren i postkassen, og for loggopplysningene som er nevnt over. Loggene blir oppbevart i maksimalt 24 måneder etter at posten er levert til postkasseleverandøren, eller at feilmeldingen er sendt til avsendervirksomheten.
Digital postkasse:
Posten AS (Digipost) og e-Boks AS (e-Boks) er postkasseleverandører av Digital postkasse til innbyggerene. Personvernerklæringen for Digipost finner du her. Personvernerklæringen for e-Boks finner du her.