Sikkerhet og personvern
ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester. Du kan bruke elektronisk ID fra MinID, BankID, BankID-app, BankID på mobil, Buypass eller Commfides. Med elektronisk ID bekrefter du på en trygg og sikker måte hvem du er når du bruker offentlige tjenester på internett.
For å forebygge ID-tyveri er det viktig å være bevisst på hvem du gir personopplysninger til, og i hvilken sammenheng du gir opplysningene.
Har du mistanke om at du er utsatt for et ID-tyveri, er det viktig å reagere raskt for å begrense omfanget. Start med å melde forholdet til Politiet, telefon 02800.
Les mer om ID-tyveri på www.idtyveri.info
Har du fått informasjon om andre enn deg selv etter at du har logget inn på en offentlig tjeneste med ID-porten, så send en e-post til brukerstotte@digdir.no
Om du har fått tilgang til personopplysninger om andre enn deg selv, er det viktig at du ikke sprer denne informasjonen videre. Du har også taushetsplikt om hvem du ble logget inn som.
Selv om du uforvarende har fått tilgang til informasjonen og ikke kan klandres for det, kan det være straffbart å dele hele eller deler av denne informasjonen videre. Har du lastet ned slik informasjon, må du slette denne umiddelbart. Eventuelle utskrifter må makuleres.
MinID: Kontakt ID-porten brukerstøtte på nummer (+47) 800 30 300 for å sperre brukerprofil. Vi vil da stenge brukerprofilen din og hente ut logger for aktivitet i ID-porten.
BankID: Du finner informasjon om hvordan du sperrer BankID på hjemmesidene til banken din.
Buypass: Du kan sperre din Buypass ID på Buypass.no
Commfides e-ID: Du kan sperre din Commfides e-ID ved å kontakte Commfides
For at sikkerheten din i ID-porten skal ivaretas på best mulig måte, bør du være oppmerksom på følgende:
- Sørg for at den elektroniske enheten du bruker er oppdatert
- Sikre den elektroniske enheten din med passord/PIN-kode
- Ha oppdatert anti-virus på datamaskinen din
- Logg ut når du er ferdig
Mer informasjon om datasikkerhet finner du på NorSIS sine hjemmesider: www.norsis.no